Van de Rotterdamse slotenmaker

Wat is een slotenmaker?

Een slotenmaker zorgt voor herstel, vervanging en onderhoud van hang- en sluitwerk en opent je deurslot wanneer je buitengesloten staat. Ook kan de slotenmaker advies geven over het beveiligen van woningen en bedrijfspanden en over het effectief inrichten en beheren van toegangscontrolesystemen.

Hoe voorkom je oplichting door een malafide slotenmaker?

Leer van de ervaringen van echte mensen, zoals wij ze tegenkomen op internet. Wij geven je graag een concreet advies over wat je moet doen als je slachtoffer bent geworden van oplichting door een malafide slotenmaker. En we vertellen je hoe jij kunt voorkomen dat je slachtoffer wordt.

Tip: zet deze website en het telefoonnummer van onze slotenservice in je telefoon, zodat je voortaan direct kunt bellen met een betrouwbare Rotterdamse slotenmaker.

Situatie 1: op Tweede Kerstdag onder druk gezet

“’s Avonds laat Tweede Kerstdag in Amsterdam terug van familie, slapend kind in de auto, de deur niet kunnen openen, vriend niet thuis en graag in eigen huis willen slapen voor een drukke dag morgen. 45 minuten later in plaats van de beloofde 30 minuten later komt er een vriendelijke jongen. Hij rekent voor: 30 euro voorrijkosten, 151 euro voor het nieuwe slot en dan nog een toeslag voor het werken op een feestdag.

Met veel kabaal gaat een uur later de deur dan eindelijk open. Ik moest 1779,79 euro afrekenen en ik ben van schrik gaan huilen. Ik had dit niet begrepen. Ik voelde me misselijk en rot. Het was na middernacht. Mijn dochter was aan het huilen. En er werd me verteld dat ik het van de verzekeraar terug zou krijgen. Ik wilde hem de deur uit hebben en heb betaald. Ik ben zo stom geweest.”

Hoe kun je dit voorkomen?

Vaak geeft een slotenservice een indicatie van de gemiddelde aankomsttijd van de slotenmakers. De aankomsttijden verschillen: dat heeft veelal te maken met plaatselijke drukte, de lokale bezetting en de geografische verschillen in de regio’s. Amsterdam is bijvoorbeeld een heel ander gebied dan Groningen. Dat heeft zijn weerslag op de reistijd die een slotenmaker in specifieke gevallen nodig heeft.

Vraag vooraf aan de slotenmaker aan de telefoon om je een tijdsindicatie te geven. De slotenmaker zal vervolgens een specifieke tijdsindicatie geven en met je afspreken dat hij of zij je even belt als het toch later dreigt te worden. De slotenmaker zal ook vooraf even bellen, wanneer hij of zij bijna op locatie aanwezig is. Wij geven als indicatie ook 30 minuten aan, maar dit is een algemene indicatie die opgaat in de meeste gevallen, geen garantie.

Zorg dat je een redelijke voorstelling van de kosten voor het bedrijf hebt en vraag de slotenmaker een heldere kostenspecificatie vooraf op papier te zetten, (digitaal kan ook). Je hebt een gespecificeerde factuur nodig om het werk van de slotenmaker en de kosten die in rekening worden gebracht goed te controleren. De factuur is tevens je garantiebewijs voor het geleverde werk. Weigert de slotenmaker een factuur uit te schrijven? Doe dan geen zaken met hem of haar. Voel je je onder druk gezet? Betaal niet! Bel direct de politie. Komt onze waarschuwing te laat? Dan verwijzen we graag door naar ons uitgebreidere advies.

Tip: zet deze website en het telefoonnummer van onze slotenservice in je telefoon, zodat je voortaan direct kunt bellen met een betrouwbare Rotterdamse slotenmaker.

Situatie 2: geen medewerking van de politie

“Ik moest een mail sturen naar hun klachtenservice, blijkbaar een andere afdeling dan die waar je heen belt. En de collega’s van deze afdeling zouden mij dan terug bellen. Natuurlijk geen reactie… Ik heb weer teruggebeld naar het algemene nummer, maar ik kreeg geen antwoord op mijn vragen. Meneer wilde niet zeggen wat het adres was van het hoofdkantoor en kon ook geen telefoonnummer geven van de klachtenservice. Ik moest maar wachten tot de klachtenservice mij zou bellen. De politie wilde mijn aangifte niet aannemen, want zij zeggen dat het een civiele zaak is. Met juridisch loket heb ik telefonisch contact gehad en heb ik komende week een afspraak. Zij gaan me helpen een brief opstellen, mogelijk kan ik het bedrag terugkrijgen, omdat ik onder dwang moest betalen.”

Hoe kun je dit voorkomen?

Marketingpartijen zetten netwerken op om bedrijven aan opdrachten te helpen. De meeste bedrijven hebben namelijk niet de kennis en de capaciteit in huis om uitgebreide en effectieve marketingactiviteiten op te zetten. Helaas zijn er veel malafide bedrijven die niet transparant zijn over hun werkwijze en over wie ze zijn. Zij accepteren betalingen van ieder bedrijf en kijken niet naar de betrouwbaarheid van de aangesloten partner en de kwaliteit van het geleverde werk. Er zijn zelfs oplichters die bewust adverteren om slachtoffers te bereiken. Let daarom heel goed op de website en op het voorkomen van de slotenmaker.

Wij geven heel duidelijk aan wie we zijn, zoals dat hoort. En wij werken alleen met volwassen bedrijven met vakmensen. Heb je toch een klacht over onze slotenservice of over een van de bij ons aangesloten partners? Stuur dan alle gegevens en documentatie naar ons toe per e-mail, want zonder de benodigde gegevens kunnen wij helaas niets voor je doen. Helaas komt het voor dat we bericht krijgen over bedrijven die niet bij ons staan aangesloten. Noteer alle gegevens en ga goed bij jezelf na welke website je hebt gebruikt om in contact te komen met de betreffende slotenmaker.

De politie is altijd verplicht om je aangifte op te nemen, maar omdat dit administratief werk geeft weigeren veel (wijk)agenten om dit te doen. Bel in dat geval naar het hoofdbureau in de regio om daar melding van te maken. Meld de weigering bij de korpschef van het politiebureau of bij de officier van justitie waar het politiebureau onder valt. De officier van justitie neemt de aangifte dan zelf op of geeft het politiebureau opdracht om de aangifte op te nemen.

Het feit dat het een civielrechtelijke aangelegenheid betreft is geen grond voor een weigering van het opnemen van een strafrechtelijke aangifte. Ook het ontbreken van bewijs is geen grondslag voor de weigering om een aangifte op te nemen. Opsporingsambtenaren hebben de wettelijke plicht om een aangifte op te nemen. De officier van justitie moet vervolgens bepalen of deze ontvankelijk is. De politieagent mag alleen weigeren om de aangifte op te nemen als het 100% duidelijk is dat er geen regels zijn overtreden. Deze situatie komt zeer zelden voor.

Van toepassing zijn hier: artikel 163 lid 6 en artikel 165 lid 1 Sv en artikel 165 lid 1 Sv in het Wetboek van Strafverordering.

Tip: zet deze website en het telefoonnummer van onze slotenservice in je telefoon, zodat je voortaan direct kunt bellen met een betrouwbare Rotterdamse slotenmaker.

Situatie 3: slotenmaker kan zich niet identificeren

“Aan de telefoon konden ze mij geen enkele prijsindicatie geven, maar het zou niet veel moeten kosten aangezien hij waarschijnlijk wel ‘opengeflipt ‘ zou kunnen worden. Hij zegt meteen dat het slot vervangen moet worden, kosten: ongeveer 250 euro, maar dat kon ook nog hoger worden. Mijn vriend en ik vertrouwen het niet en besluiten een andere slotenmaker te bellen. De man begint over de 30 euro voorrijkosten en zegt er meteen bij dat als we niet betalen, er vandaag nog een deurwaarder gestuurd zal worden.

De man kon zich overigens ook niet identificeren en droeg ook nergens een label of naam van het bedrijf. Ik heb de firma nu ongeveer 10 keer gebeld en ben al 10 keer weggedrukt. Halverwege mijn verhaal word ik in de wacht gezet of verbreekt de verbinding. Er wordt opgenomen met ‘hallo’ of ‘met Jimmy’ en als je dan vraagt met welke organisatie je nu eigenlijk spreek, krijg je elke keer een andere antwoord: ‘met de slotenmaker en ontstoppingsdienst’, ‘met de slotenmaker’ of gewoon ‘met mo’. Een klacht indienen via de webpagina is niet mogelijk, althans mij lukt het niet. Bah! Ik krijg hier een hele nare bijsmaak van.”

Hoe kun je dit voorkomen?

Flipperen (het openen van een deurslot met een plastic kaart) kost zonder extra toeslagen gemiddeld rond de 40 euro. Daar kunnen wij heel duidelijk over zijn. Wat een nieuw kost, dat hangt helemaal af van het type slot. Maar het totaalbedrag dat een bedrijf in rekening brengt hangt ook van de bedrijfsvoering. Je moet je voorstellen dat het slotenmakersbedrijf natuurlijk op alle uren rendabel moet blijven, ook wanneer er geen opdrachten zijn. Daarnaast krijgt het bedrijf te maken met verschillende zichtbare en onzichtbare kostenposten, zoals: belastingen, verzekeringen, scholingskosten en onderhoudskosten, die allemaal doorberekend moeten worden aan de klanten.

Zorg dat je een redelijke voorstelling van de kosten voor het bedrijf hebt en vraag de slotenmaker een heldere kostenspecificatie vooraf uit te schrijven. Klopt het bedrag achteraf niet met wat er is afgesproken? Betaal dan niet! Bel direct de politie. Komt onze waarschuwing te laat? Dan verwijzen we graag door naar ons uitgebreidere advies.

Let goed op hoe de slotenmaker eruitziet. Kijk naar het gereedschap dat hij of zij meeneemt: een ervaren slotenmaker heeft vaak een hele kist gereedschap mee. Bekijk ook de auto of bestelbus. Is deze goed onderhouden? Let heel goed op of er een Nederlands kenteken op zit en onderzoek of er een bedrijfslogo en een huisstijl worden gebruikt (het kan overigens best zijn dat een bedrijf meer doet dan slotenmaken alleen). De slotenmaker is verplicht om zich vooraf te identificeren (jij moet je overigens ook vooraf identificeren bij de slotenmaker). Bel de politie als je de situatie niet vertrouwt.

Wij geven heel duidelijk aan wie we zijn, zoals dat hoort. En wij werken alleen met volwassen bedrijven met vakmensen. Heb je toch een klacht over onze slotenservice of over een van de bij ons aangesloten partners? Stuur dan alle gegevens en documentatie naar ons toe per e-mail, want zonder de benodigde gegevens kunnen wij helaas niets voor je doen. Helaas komt het voor dat we bericht krijgen over bedrijven die niet bij ons staan aangesloten. Noteer alle gegevens en ga goed bij jezelf na welke website je hebt gebruikt om in contact te komen met de betreffende slotenmaker.

Tip: zet deze website en het telefoonnummer van onze slotenservice in je telefoon, zodat je voortaan direct kunt bellen met een betrouwbare Rotterdamse slotenmaker.

Situatie 4: slotenmaker liegt over de vergoeding van de kosten

“De slotenmaker kwam na een half uur in eigen auto (zwarte afgetrapte Audi A3). Niet de witte bestelbus die op hun website stond afgebeeld. Hij droeg geen werkkleding. Hij zou de deur eerst proberen te flipperen, dan zou de prijs meevallen. Als dat niet ging lukken moest het slot worden uitgeboord en dan zou de prijs flink oplopen. Flipperen lukte niet, dus toen heeft hij het slot uitgeboord. Na een half uur werk zat er een nieuw cilinderslot in. Eenmaal binnen in de woning maakte hij de rekening op.

Hij rekende verschillende posten: een slot van enkele honderden euro’s, allemaal 100% toeslagen, om totaal uit te komen op een rekening van meer dan 700 euro. Ik schrok ervan en vroeg hem of dat normaal was. Hij zei dat het altijd duur was buiten kantoortijden en dat je meestal de kosten wel kan declareren bij de inboedelverzekeraar. Ik kon contant betalen of met PIN. Ik wist niet of ik de rekening wel zou moeten betalen. Als ik dat niet zou doen zou er een probleem zijn. Ik voelde me ge├»ntimideerd. Ik wilde hem mijn huis uit hebben. Omdat ze mijn adres weten heb ik betaald, met PIN. De papieren factuur heb ik gelukkig nog en het bewijs van overboeking.”

Hoe kun je dit voorkomen?

In sommige gevallen kunnen de kosten inderdaad (deels) worden vergoed, mits je binnen een bepaalde tijdsperiode de hulp van een ervaren slotenmaker krijgt (doorgaans moet je binnen 10 uur de slotenmaker laten komen). Soms moet er dan ook nog eens sprake zijn van een (poging tot) inbraak of vandalisme. Controleer de polis van jouw specifieke inboedelverzekering of opstalverzekering.

De slotenmaker is verplicht om zich vooraf te identificeren. Zit de slotenmaker eruit als een vakman of vakvrouw? Spreekt hij of zij Nederlands? Heeft hij of zij genoeg gereedschap mee? Is de auto of bestelbus goed onderhouden? Staat er een Nederlands kenteken op? Heeft de slotenmaker ene visitekaartje? Zie je een bedrijfslogo en een huisstijl staan op plekken waar je deze zou verwachten?

Betaal nooit vooraf. Vraag altijd om een factuur vooraf met een duidelijke kostenspecificatie. Noteer alle gegevens en ga goed bij jezelf na welke website je hebt gebruikt om in contact te komen met de betreffende slotenmaker. Bewaar alle documentatie en betaalbewijzen die je krijgt. Is er sprake van intimidatie? Betaal dan niet, maar bel de politie.

Tip: zet deze website en het telefoonnummer van onze slotenservice in je telefoon, zodat je voortaan direct kunt bellen met een betrouwbare Rotterdamse slotenmaker.

Rotterdamse slotenmakers delen kennis en advies over slotenmaken

Van de Rotterdamse slotenmaker

Door

Gepubliceerd op: Woensdag 17 juli, 2019
Laatst aangepast: Dinsdag 13 augustus, 2019

Lead Me Slotenmakers: Nederlandse slotenmakerservice met uitsluitend KvK-geregistreerde Nederlandse slotenmakersbedrijven.